Politikken

Sunndal Arbeiderparti, valgkamp-kickoff

Kommunevalgprogram 2019 - 2023 Sterkere fellesskap

STERKERE FELLESKAP

For Arbeiderpartiet står ideene om frihet, likhet og felleskap sentralt i hvordan vi utformer politikken vår. Frihet til å leve gode liv, frihet fra undertrykking og urettferdighet. Likhet betyr for oss at alle skal samme muligheter til realisering og utfoldelse og lik tilgang til tjenester. Uavhengig av sosial bakgrunn. Likeverdet er en rettesnor i vårt politiske arbeid. Sunndal Arbeiderparti vil ikke privatisere kommunale tjenester. Felleskapets ressurser skal brukes til tjenesteyting, ikke privat profitt. Sterke fellesskapsløsninger med klare prioriteringer er nødvendig for at alle innbyggerne i Sunndal kommune fortsatt skal kunne leve gode og trygge liv.

Sunndal kommune er en god kommune å bo i. Vi har store ressurser: Menneskene som bor her, mye og flott natur, et sterkt aktivt næringsliv. Vi har også gode offentlige velferdsordninger innen eldreomsorg, barnehage, skole og helse. Arbeiderpartiet vil at Sunndal også i framtida skal være en kommune med gode og sterke fellesskapsløsninger.

Arbeiderpartiet skal være et parti nært folk. Vi skal ta opp det folk snakker om i hverdagen, og finne løsninger som gjør folks liv enklere og bedre. Vi mener vårt program gjør nettopp det. Er du enig i retningen vi i Arbeiderpartiet ønsker for Sunndals-samfunnet? Da håper vi du bruker stemmeretten din og gir Arbeiderpartiet din stemme ved valget 9.september.

OPPVEKST

Barn og unge er framtida. Sunndal Arbeiderparti vil at alle  unge skal utvikle evnene sine, og få mulighet til å bli aktive deltagere i samfunnet.  Grunnlaget legges i barndommen. Barn som har en trygg og utviklende tid i barnehagen,  med lek og læring, er bedre rustet til å mestre livet. Barnehager er en viktig arena for integrering, inkludering og likestilling. Sunndal Arbeiderparti vil arbeide for gode barnehager, med tilrettelagte bygg og uteområder, og nødvendig fagkompetanse. Vi skal ha nok plasser til alle som ønsker plass i en barnehage.

Sunndal Arbeiderparti prioriterer en sterk fellesskole. Elevene skal ha en trygg skolevei, et trygt læringsmiljø med elevmedvirkning, og tilpasset opplæring med tidlig innsats mot lærevansker. Aktiv innsats mot mobbing er viktig. Skolen skal sikres nødvendige ressurser til et godt arbeids- og læringsmiljø. Vi vil styrke sosiallærerteamet i kommunen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Skolemat er et viktig bidrag til barn og unges helse, et sosialt fellesskap, trivsel og læringsutbytte. Erfaringene fra Sunndal ungdomsskole er positive. Vi vil utvide ordningen med skolemat til også å gjelde alle barneskolene i Sunndal

Skolen gir lekser for at elever skal lære gjennom selvstendig øvingsarbeid. Mange barn er avhengige av leksehjelp fra foresatte som selv har tid og evner til å yte slik hjelp. Mange familier opplever leksene som en stor utfordring i en travel hverdag. Ulik oppfølging hjemme kan gi grobunn for ulikhet og sosiale forskjeller. Sunndal Arbeiderparti vil prøve ut en ordning hvor mer av leksene som krever faglig oppfølging, gjøres på skolen, med tilgang på faglig støtte og veiledning. Hjemmelekser skal begrenses og målrettes, f. eks. som lesetrening. Ordningen utformes i samråd med fagfolk i Sunndal-skolen, for å sikre elevene best mulig læring. Målet på sikt er en ordning med utvidet leksehjelp på skolen, kombinert med færre og riktigere hjemmelekser.

Meningsfull fritid er viktig for alle. Sport og andre fritidsaktiviteter gir felles opplevelser, et sosialt fellesskap og fremmer folkehelsen. Gode og varierte tilbud bør være tilgjengelig for alle barn og unge. Å delta må ikke koste så mye at noen av den grunn faller utenfor.

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Begrense hjemmeleksene i grunnskolen, og prøve ut en ordning der lekser som krever faglig oppfølging gjøres på skolen med leksehjelp, med mål om at dette skal bli permanent.

- søke om å bli forsøkskommune med utvidet skoledag slik at elevene kan gjøre mer selvstendig øvingsarbeid på skolen.

- Utvide ordningen med skolemat til å gjelde alle elever i Sunndalskolen, med en økonomisk ordning som sikrer at alle er med.

- Trygge skolevegene i vår kommune.

- Prioritere nytt gangfelt nederst i Sandbrekka på Sunndalsøra, samt gatelys fra Opdøl og Horrvika til busstoppen ved riksvei 70.

-Prioritere nok barnehageplasser og et mer fleksibelt barnehageopptak

- Opprettholde  Øksendal og Gjøra barnehager.

- Utrede ulike alternativer for ny  barnehage på Sunndalsøra.

- Videreutvikle kompetansen til ansatte i Sunndal-skolen og barnehagene i tråd med framtidas krav.

- Sikre at skolene og barnehagene i Sunndal har ressurser til gode arbeids- og læringsmiljø.

- Styrke sosiallærerteamet for å arbeide med det psykososiale miljø; en sosiallærer tilknyttes hver barneskole, og sosiallærer i hel stilling ved Sunndal ungdomsskole.

- Styrke sosiallærerteamets arbeid mot mobbing.

- Øke ressursene til ungdomsarbeid, slik at voksne tillitspersoner kan være der ungdommen er.

- Styrke MOT-arbeidet i Sunndal.

- Drive Sunndal ungdomssenter i kommunal regi.

- Samarbeide med Sunndal vidaregåande skole for å sikre et godt skole- og linjetilbud.

- Samarbeide med Sunndal vidaregåande skole om oppgradering av skolens uteområde.

HELSE

Helse er viktig for alle. Sunndal Arbeiderparti vil ha et systematisk og godt folkehelsearbeid. Kommunen spiller en viktig rolle i å gi innbyggerne mulighet til å leve gode liv, med god fysisk og psykisk helse gjennom hele livet – fra svangerskapsomsorg til trygghet og verdighet rundt livets avslutning.

Sunndal Arbeiderparti vil satse på forebyggende helsearbeid blant unge gjennom gode og tilgjengelige helsetjenester, og bedre samhandling mellom kommunens tjenester både på skolen og i fritida.

Psykiske helse er like viktig som den fysiske. Angst og depresjoner er ikke uvanlig. Det er ofte en sammenheng mellom psykiske lidelser og rusavhengighet.  For å bygge god psykisk helse vil Sunndal Arbeiderparti prioritere forebyggende arbeid, gjennom kommunens egne tjenester og i samarbeid med frivilligheten.

Eldre er ulike og alderdommen har flere faser. Sunndal Arbeiderparti vil føre en bred eldrepolitikk, tilpasset mangfoldet. Mange eldre ønsker å bo hjemme lengst mulig, forutsatt at eldre føler seg trygge og ikke blir ensom. Gode hjemmebaserte tjenester gjennom Pleie- og omsorgstjenesten i kommunen er viktig. Tjenesten skal styrkes ved bruk av hjelpemidler og ny velferdsteknologi. Vi vil skape trivelige møteplasser som kan bidra til å motvirke ensomhet og legge grunnlag for en god alderdom. Samtidig sørge for tilstrekkelig antall sykehjemsplasser og heldøgns omsorgsplasser. Kompetanse er viktig for kvaliteten i tilbudene. Dette sikres best gjennom hele, faste stillinger i kommunen

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Opprettholde stillingen som folkehelsekoordinator i kommunen.

- Ha 100 prosent stilling som kreftkoordinator.

- Øke kapasiteten innen svangerskaps- og barselomsorg i helsetjenesten.

- Bedre helsetilbudet til barn og unge gjennom ssamhandling mellom kommunens tjenester; helsetjenesten skal arbeide ute i barnehagen, og skolehelsetjenesten samarbeide tettere med skolens sosiallærerteam

- Gi riktig helsetjenester til riktig tid, med brukerens behov i sentrum.

- Samarbeide med fastlegene for å sikre stabil fastlegeordning og legevakttilbud.

- Opprettholde Sunndal DMS, og videreutvikle samarbeidet med Helseforetaket.

- Opprettholde støtten til Sunndal pensjonistsenter.

- Etablere tilbringertjeneste for hjemmeboende eldre til og fra pensjonistsenteret.

- Bidra til at aktiviteten i Sunndal pensjonistsenter tilpasses dagens eldre.

- Tilrettelegge slik at personer med omsorgsbehov kan bo hjemme så lenge som mulig, blant annet ved bruk av velferdsteknologi og hverdagsrehabilitering.

- Tilføre økte ressurser til hjemmebasert omsorg.

- Opprette flere fagstillinger i hjemmebasert omsorg og innen habiliteringstjenesten.

- Fortsatt drifte kjøkkenet ved Sunndal helsetun.

- Sikre at pleietrengende får omsorgsplass tilpasset deres behov, når de trenger det.

- Utvide samarbeidet med frivillige om omsorgstjenester som støttekontakter, besøksvenner, aktivitetsvenner og tilbringertjenester.

- Bedre kapasiteten  innen ordningen med avlastning til familier med særlig tyngende omsorgsarbeid.

- Styrke barnevernet gjennom gode samarbeidsløsninger med nabokommunene.

- Utarbeide ordning for gratis prøvetaking for deltakere i legemiddelassistert rehabilitering.

- Opprette lokal vakttelefon for psykisk helse.

- Yte et fast årlig driftstilskudd til Mental Helse Sunndal .

FOLK OG SAMFUNN

For å få til sterkere fellesskap vil Sunndal Arbeiderparti skape gode arenaer der innbyggerne kan møtes og utfolde seg. Vi vil ha aktive bygder der folk velger å bo. Frivillig arbeid gjør samfunnet vårt rikere og styrker fellesskapet. Frivilligheten skal ha gode vilkår, med finansiering og tilrettelegging fra kommunen. Sunndal skal være en kulturkommune

Sunndal Arbeiderparti ønsker et levende og tilgjengelig Øratorg - et samfunnstorg med kommunale bygninger rundt. Vi vil samlokalisere kulturhuset og biblioteket. Hit vil vi flytte Ungdomssenteret, Frivillighetssentralen og Natteravnene. Her vil vi etablere et livssynsnøytralt seremonirom og en utlånssentral for fritidsutstyr. I dette miljøet vil vi også flytte servicekontoret. Slik kan Øratorget og området rundt bli en levende møteplass for sunndalinger i alle aldre

Vi ønsker at alle bygdene skal være attraktive, med gode idrettsanlegg og samfunnshus som stimulerer til aktivitet. Sunndal Arbeiderparti vil samarbeide med frivillige lag og organisasjoner for å styrke og gi gode rammer for disse viktige institusjonene

Sunndal Arbeiderparti har som mål at flyktninger bosatt i Sunndal skal kunne delta i samfunnet og finne tilhørighet her. I en urolig og utrygg verden er godt og systematisk integreringsarbeid på mange samfunnsarenaer et viktig bidrag. Sunndal skal fortsette med kunnskapsbasert og systematisk arbeid på dette området.

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Bygge et levende og tilgjengelig samfunnstorg ved å samlokalisere Sunndal kulturhus, Sunndal folkebibliotek, kommunens servicekontor, Sunndal frivilligsentral og Sunndal ungdomssenter rundt Øratorget.

- Etablere et livssynsnøytralt seremonirom ved Øratorget.

- Etablere utlånssentral for sportsutstyr/fritidsutstyr/idrettsutstyr og musikkinstrumenter.

- Utvikle Helsetunparken som møteplass for folk i alle aldre.

- Videreutvikle Sunndal frivilligsentral og gjøre denne kommunal.

- Tilby frivilligheten støttefunksjoner som regnskapsarbeid og praktisk hjelp til organisering av arrangementer og dugnader.

- Samarbeide med Sunnbo og andre om etablering av utleieboliger i hele kommunen.

- Bygge busskur langs kommunale veger.

- Arbeide for at fylkeskommunen og vegvesenet bygger busskur langs fylkes- og riksveier.

- Samarbeide med fylkeskommunen for å etablere «buss på bestilling» i Sunndal.

- Legge til rette for universell utforming av grenda- og samfunnshus.

- Støtte og tilrettelegge for gode bygdeutviklingsprosjekter.

- Støtte og bidra til nærmiljøanlegg i hele kommunen.

- Opprettholde den kommunale Innvandringstjenesten, og fortsette integrerings- og kvalifiseringsarbeidet, kjent som «Sunndalsmodellen».

- Tilrettelegge for at flyktninger bosatt i Sunndal skal kunne bo, delta i samfunnet og finne tilhørighet i Sunndal.

KULTUR

Kulturopplevelser gir våre liv mening og binder oss sammen som samfunn. Idrett og sport er også kultur. Sunndal Arbeiderparti vil fortsatt at vi skal være en kommune som satser på kultur og vi vil bidra til at alle barn får anledning til å delta i ulike aktiviteter

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Støtte og gi  gode rammebetingelser for arrangementer som engasjerer og trekker folk til Sunndal, som musikkspillet «Lady Arbuthnott», fotballturneringen Hydro Cup og vårutstillingen til Sunndal Hundeklubb.

- Vedlikeholde og videreutvikle Phillipshagen.

- Opprettholde gratis leie av kommunale anlegg for barne- og ungdomsidrett.

- Samarbeide med  idretten og kulturtjenesten om å etablere en ordning som sikrer alle barn og unge mulighet til å delta i kultur- og idrettsaktiviteter.

- Sørge for god merking og skilting av «StikkUT» turer og andre turløyper i kommunen.

- Belyse sentrumsnære turstier som Drivapromenaden.

- Legge til rette for at e-sport og arrangementer knyttet til sporten, som LAN og mesterskap, blir en del av kultur- og idrettstilbudet i Sunndal.

- Oppgradere tribuneanlegget og stadionbygget ved Sande stadion.

- Støtte drift og fornying av ikke-kommunale idrettsanlegg.

- Samarbeide med Sunndal Jeger- og Fiskerforening (SJF) og andre, for å sikre et variert tilbud som motiverer til utøvelse av jakt, fiske og friluftsliv.

- Arbeide for å ivareta allmenhetens rett til jakt, fiske og friluftsliv, dette blant annet ved å prioritere fortsatt statlig drift og ivaretakelse av rettighetene på statens eiendommer.

- Tilrettelegge skiløyper i hele kommunen og preparere alpinløypene i Børsetlia

VERDISKAPING

Et vekstkraftig Sunndal-samfunn er en forutsetning for å oppfylle et av Arbeiderpartiets viktigste mål: Arbeid for alle.  Verdiskaping gir arbeid og inntekt til den enkelte og fellesskapet. Det gir også utvikling, og et mer attraktivt lokalsamfunn. Sunndal Arbeiderparti vil ha en aktiv rolle og bidra positivt i et samarbeid med lokalt næringsliv. Sunndal kommune skal bidra til å opprettholde og videreutvikle eksisterende næringsliv, stimulere til gründervirksomhet og nyetableringer. For oss er det viktig å bygge videre på de gode forutsetningene naturen gir for vekst og verdiskaping.

Samtidig vil vi arbeide for gode kommunikasjoner i Sunndal kommune og i regionen rundt. Godt samarbeid med våre nabokommuner er sentralt skal vi nå målet om økt verdiskaping, vekst og styrking av vår felles region.

Sunndal Arbeiderpartiet vil:

- Arbeide målrettet for å sikre konkurransedyktige rammebetingelser for hjørnestensbedriften Hydro Sunndal, herunder CO2-kompensasjon, tilgang til tilstrekkelig industrikraft og bruk av norsk kraft i Norge.

- Gå imot bygging av flere kraftkabler for eksport av norsk kraft til utlandet.

- Utvikle Sunndalsøra som knutepunkt og regionsenter ved å realisere ferjefri forbindelse mellom Sunndal og nabokommunen Surnadal.

- Arbeide for å utbedre riksvei 70 mellom Oppdal og Kristiansund og fylkesvei 62 til Molde, og realisere ny Elverhøy bru.

- Utbedre kommunale veier som er viktig for lokal næringsvirksomhet, blant annet i Jordalsgrenda.

- Sikre at viktige statlige og regionale offentlige tjenester og tilbud forblir og utvikles i Sunndal.

- Videreutvikle Sunndal som en næringsvennlig og lite byråkratisk kommune.

- Styrke samhandlingen mellom kommune og lokalt næringsliv om næringsutvikling gjennom arbeidet i Sunndal Næringsselskap.

- Samarbeide med landbrukets organisasjoner om å styrke jordbruk og skogbruk.

- Ha dialog med lokalt næringsliv om planlagte innkjøp og investeringer i kommunen for å bedre lokale leverandørers mulighet til å delta i anbudskonkurranser .

- Utvikle og tilby nettverk og mentorordninger for gründere, samt tilby kompetanseutvikling i nystartede bedrifter og veiledning av gründere over tid .

- Satse på ungt entreprenørskap i skole og barnehage .

REISELIV

Sunndal Arbeiderparti vil at Sunndal skal bli et helårs reisemål og handelssenter på indre Nordmøre. Vi vil tilrettelegge for samarbeid mellom lokale reiselivsaktører, kulturkrefter, handel, landbruk og kommune. Felles satsing er viktig både for næringsutvikling og som trivselstiltak.

Sunndal Arbeiderpartiet vil:

- Prioritere ressurser til utvikling av handels- og reiselivsnæringene i Sunndal.

- Støtte utvikling av lokale landbruksprodukter og -tjenester.

- Bygge flere gratis parkeringsplasser og tilrettelegge for sanitæranlegg ved de mest besøkte utfartsstedene i Sunndal.

- Støtte reiselivsbaserte aktiviteter som bygger på engelsktida og Lady Arbuthnott.

- Prioritere sentrumsutvikling og tiltak som gir stoppeffekt, slik som lekeanlegg på Sunndalsøra.

- Utvikle  Vinnu-området og fossen som attraksjon, samt tilrettelegge en tjenlig gangsti opp til Vinnufossen.

- Fortsatt ha gratis parkering på Sunndalsøra.

MILJØ

Menneskeskapte klimaendringer er en av vår tids største utfordringer. Sunndal Arbeiderparti tar ansvar og vil møte utfordringen med lokale løsninger som kan bidra til at Norge når nasjonale klimamål. Sunndal kommune skal tenke og handle energiøkonomisk. Det må bli enklere for alle å ta klimavennlige valg, for eksempel bruke sykkel eller buss framfor bil der det er mulig. Vekst i kommunen og økt aktivitet innen reiselivet kan medføre større press på sårbare områder og natur, og forsøpling. Negative miljømessige påvirkninger i dag må motvirkes gjennom bevisste holdninger ved plan legging og politiske beslutninger, med tanke på en bedre framtid.

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Arbeide mot etablering av deponi for farlig avfall på Raudsand.

- Ønsker økt energibevissthet og at det tas miljøhensyn ved all kommunal aktivitet .

-Tilrettelegge for utvidet aktivitet på kveldstid i kommunale bygg og slik utnytte byggene effektivt.

- Videreføre  satsingen på gang- og sykkelstier i Sunndal, langs kommunale veier, fylkesveier og riksveier; spesielt fylkesveiene fra Levika boligfelt til Drøppingskiftet i Ålvundfjord, og i Øksendal.

- At kommunens kjøretøy skal være klimavennlige og ikke bruke fossilt drivstoff.

- Legge til rette for flere ladestasjoner for el-biler.

- Legge til rette for økt kildesortering.

- Ta et krafttak mot plast, og organisere innsamling og en lokal returordning i samarbeid med frivillige .

- Støtte tiltak mot gjengroing av kulturlandskapet og langs veiene.

- Flomsikre utsatte områder, og spesielt prioritere Grøa og Furugrenda.

ARBEIDSLIV

Arbeid er nøkkelen til frihet og selvstendighet for alle mennesker. Et organisert, trygt og inkluderende arbeidsliv er grunnmuren i vårt samfunn. Et godt arbeidsliv forutsetter et trepartssamarbeid som fungerer. Med arbeidsgivere som lytter til de ansatte, og et godt organisert samarbeid mellom partene. Sunndal kommune som arbeidsgiver, har et spesielt ansvar for at samarbeidet fungerer

Sunndal Arbeiderparti mener heltidsstillinger er en forutsetning for å kunne rekruttere dyktige medarbeidere til kommunal sektor, og for å kunne yte gode tjenester. Det er viktig at unge får prøve seg i arbeidslivet, blant annet gjennom inntak av lærlinger og praktikanter. Kommunen skal ha en profesjonell holdning ved forespørsler, kjøp og salg

Sunndal Arbeiderparti vil:

- Innføre en heltidskultur i kommunen der hele stillinger er hovedregelen.

- Prøve ut og eventuelt endre turnusordninger i kommunal sektor gjennom trepartssamarbeid .

- Være garantist for at trepartssamarbeidet ivaretas og videreutvikles.

- Være garantist for det fagligpolitiske samarbeidet.

- Styrke og utvikle desentralisert universitets- og høyskoleutdanning i Sunndal og regionen.

- Til enhver tid ha minst 22 lærlinger i kommunen, innen ulike fagretninger, med spesielt fokus på helse og oppvekstfag.

- Gi tilbud om 4 uker sommerarbeid i kommunen for ungdom.

- Ha søndagsstengte butikker på Sunndalsøra.

- Fortsatt ha en kommunal innkjøpspolitikk som hindrer sosial dumping.